09/03/2011

börjat med Religionkunskap A

och tyckte första uppgiften var himlans intressant, så jag pastar den här också.

VAD GER MITT LIV MENING? VAD GÖR MIG GLAD?
Att påverka andra och att samspela i spelet som kallas "livet" ger mitt liv mening. Att bara göra så att en person tar ett extra steg åt höger när dom går förbi mig på stan ger mitt liv mening. Det minsta lilla som att existera innebär ger mitt liv mening. Att existera gör mig glad, inte vanligt glad på utsidan, men glad innerst inne, även om jag är ensam eller inte har tillgång till diverse objekt som kanske underhåller mig, eller om jag bara kan gråta. Även om jag kanske inte känner det just då, så är jag glad för att existera. Just eftersom jag vet att bara att existera påverkar andra.

VAD ÄR ONDSKA OCH VARFÖR FINNS DEN?
Jag tror inte ondska finns, inte egentligen. I mina ögon är ordet ”ondska” en ursäkt för vissa människors handlingar. När jag tänker på ordet ondska så tänker jag på Hitler, jag tänker på krig, kriminella och mördare, och djävular. Men jag tror inte de är onda. Jag tror inte på djävulen heller. Dom har inte någon slags "evil force" som genomsyrar dom. Jag tror dom har en egen uppfattning om vad som är rätt och fel, och jag tror dom har en annan syn på samhället överhuvudtaget. Jag vill inte dömma andra som "onda", även om jag fördömmer deras handlingar eller inte håller med deras åsikter.

VAD ÄR RÄTT OCH VAD ÄR FEL?
Finns det någon svårare fråga att svara på?

VEM LYSSNAR JAG PÅ? VILKA MÄNNISKOR ÄR VIKTIGAST FÖR MIG?
De vars åsikter jag respekterar när det gäller mina egna handlingar och tankar är få. Kanske min mamma, men definitivt min pojkvän som står mig väldigt nära. Annars tycker jag "sköt dig själv och skit i andra" stämmer rätt bra in på min attityd ibland. Folk får ha sina åsikter så länge jag får ha mina. Självklart är jag villig att diskutera, men jag tänker inte acceptera att någon tvingar på mig sina åsikter för att dom vill att jag ska tycka lika. Jag vill heller inte tvinga på någon annan mina åsikter.

HUR OCH VARFÖR KOM VÄRLDEN TILL?
Jag vill egentligen inte tro på att varken Gud eller big bang skapade världen. För mig låter båda historierna bara som propaganda som matats till människor väldigt länge, som vi lärt oss att tro på. Hur kan vi veta att något av det är sant? Jag är nyfiken av mig, Google är min bästa vän, men helst skulle jag vilja ta reda på hur och varför världen skapades själv. Dock tror jag det är omöjligt att veta helt säkert.

VAD HÄNDER NÄR VI DÖR?
Vi blir en med moder jord och börjar om i jordens kretslopp.

HAR DIN LIVSÅSKÅDNING NÅGRA TRANSCENDENTA ("ÖVERNATURLIGA") INSLAG?
Jag skulle vilja det, men jag skulle aldrig tro helt på det om jag inte sett bevis med mina egna ögon.

FINNS DET NÅGRA SYMBOLER SOM ÄR VIKTIGA FÖR DIG?
Nej.

FINNS DET NÅGON PLATS SOM DU UPPFATTAR SOM SPECIELL OCH DÄR DU KÄNNER DIG HELT AVSLAPPNAD?
Var som helst där man kan ligga ostört och bekvämt och titta på himlen.

No comments:

Post a Comment