15/11/2011

trött

uuuuuuuh. klar himmel imorse, iaf. procyon och sirius. den senaste tiden spenderas med näsan i böcker. läser sex grader av mark lynas. jag som trott att jag haft en sådan bra idé om hur hotad vår framtid är, men inte trodde jag att jag själv kanske skulle få vittna sådana drastiska förändringar under min livsstid. det skrämmer mig, för jag kanske glömmer bort att jag tänkte såhär då och helt enkelt anpassar mig och glömmer bort vilka drastiska förändringar vi orsakar. tänker att jag måste börja dokumentera grejer, främst när snön kommer och temperaturer och sådant. typ, jag såg fina ander idag. det gjorde jag. hoppas jag ser dom nästa år. notera.

missade en föreläsning om miljön i östersjön härom veckan. men det gör inget. glömde inte bort astronomi föreläsningen på albanova iaf. den var himla kul, även om respektlösa ungar fick mig att vilja bli våldsam av frustration, och jag redan visste det mesta. men jag fick röra en meteorit för andra gången i mitt liv! det var kul. denna var så liten att den gick att hålla i också, men riktigt tung. kan inte sluta förundras över hur vacker månen är. såg på melancholia för några dagar sedan. så otroligt bra film. 

betar sakta men säkert av sidorna i matteboken också. procent & potens-delen gick undan, men geometrin är lite krångligare. mest för att svaren i facit ej stämmer när man räknar med avrundad pi. har annars väldigt lätt för matematiken, vilket överraskade mig. så länge jag kommer ihåg reglerna så är det busenkelt. hoppas hinna avsluta boken i februari eller så. vill bli klar med matematik b under andra året, och under tredje året läser jag matematik c på komvux om folkhögskolan inte kan erbjuda det, det borde väl gå att läsa parallellt? folkuniversitetet har lagt upp sin kurskatalog inför våren, men ingen astronomi i stockholm i sikte. ingen isländska heller. besviken. håller tummarna för hösten? 

tolga verkar inte kunna komma till jul. är så himla ledsen och besviken, mest för att det är så läskigt att inte veta när vi kommer kunna vara nära igen. han kanske kommer i januari, men jag vill inte heller behöva ta ledigt från skolan. lite, lite panik. måttligt med panik. 

har börjat kolla på new girl och pan am. riktigt bra serier, båda två. new girl är så löjligt rolig, och pan am matar på en avlägsen dröm om att leva som flygvärdinna under den tidsperioden med en extra dos spänning. 

tiden flyter och jag flyter med. det är helt okej. önskar bara den gick snabbare och långsammare på kommando. funderat lite på hur big bang uppstod de senaste dagarna, också. kom igår fram till att big bang skapades av ett massivt svart hål i ett annat universum. hålet blev överbelastat efter att ha dragit in allt för mycket materia och skapade ett parallelt universum. alternativt, utplånade det andra universumet och startade vårt eget. 

låter helt logiskt för mig, fast jag skrattar nog åt mig själv några år in i framtiden när jag är mer införstådd med fysik.

nästa fråga jag har börjat tänka på är vilken roll våra förfäder spelade i ekosystemen som existerade då. hur och varför lyckades vi bli till vad vi är just nu? choicesoflife skrev ett himla fint inlägg idag. som alltid. sammanfattar mina tankar precis.

så himla skönt att må bra, ändå.

No comments:

Post a Comment